Komunikat
Dolnośląska Izba Aptekarska we Wrocławiu przypomina podmiotom prowadzącym apteki (w tym ‒ kierownikom aptek) o konieczności przestrzegania przepisów w zakresie prawidłowości uwidaczniania informacji o cenach towarów oferowanych do sprzedaży detalicznej. Obowiązek ten dotyczy produktów wystawionych „w miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług”, czyli m.in. w ekspedycji, np. bezpośrednio na stole ekspedycyjnym, w zasięgu „ręki” i wzroku pacjenta, w szczególności produktów wystawianych w koszach, gablotach, umieszczonych na półkach, do których pacjent ma bezpośredni dostęp – w szczególności w strefie samoobsługowej oraz „przed pierwszym stołem”. Wszelkie oferowane w aptece produkty (z wyłączeniem produktów leczniczych i wyrobów medycznych) muszą być oznakowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (t.j. Dz. U. 2023, poz. 168). Zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy: „W miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru lub usługi w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen”.
Na podstawie art. 4 ust. 6 ww. ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 19 grudnia 2022 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług (Dz. U. 2022, poz. 2776). Zgodnie z § 3 ust. 1 tego rozporządzenia „cenę, cenę jednostkową lub informację o obniżonej cenie uwidacznia się na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości towaru, którego dotyczy cena, cena jednostkowa lub informacja o obniżonej cenie, w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów”.
Istotnym jest również respektowanie w aptekach, w zakresie proponowania produktów w obniżonych/przecenionych cenach, stosowanie przepisów dyrektywy Omnibus. Zgodnie z treścią nowego art. 6a ust. 1 dodanego dyrektywą Omnibus do dyrektywy 98/6/WE, w każdym ogłoszeniu o obniżce ceny podaje się wcześniejszą cenę stosowaną przez podmiot gospodarczy przez określony okres przed zastosowaniem obniżki ceny. Ust. 2 tego przepisu wyjaśnia, że wcześniejsza cena oznacza najniższą cenę stosowaną przez podmiot gospodarczy w okresie, który nie może być krótszy niż 30 dni przed zastosowaniem obniżki ceny.
Z informacji wpływających do DIA we Wrocławiu wynika, że organy Państwowej Inspekcji Handlowej rozpoczęły kontrole na terenie województwa dolnośląskiego. W toku prowadzonych kontroli w aptekach ogólnodostępnych, inspekcja może wydać zalecenia pokontrolne w przypadku stwierdzonych nieprawidłowości, jak również może nałożyć na przedsiębiorcę karę administracyjną za naruszenie przepisów ww. ustawy.
W związku z powyższym Dolnośląska Izba Aptekarska we Wrocławiu podjęła rozmowy dwustronne z Wojewódzkim Inspektorem Handlowym w celu wyjaśnienia wątpliwości – w szczególności w zakresie zakazu reklamy aptek wynikającego z Ustawy Prawo farmaceutyczne, jak również zorganizowania dla farmaceutów DIA cyklu szkoleń/spotkań z organami Wojewódzkiej Inspekcji Handlowej, celem wyjaśnienia zagadnień oraz zawiłości prawnych w tej materii.
Rekomendujemy weryfikację, czy w Państwa aptece uwidocznione są ceny produktów, innych niż produkty lecznicze i wyroby medyczne, zgodnie z w/w przepisami.
Z poważaniem,
mgr farm. Marcin Repelewicz
Prezes Okręgowej Rady Aptekarskiej DIA we Wrocławiu
Wyciąg z przepisów:
Ustawa
Art. 4. W miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru lub usługi w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen.
- W każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
- Jeżeli dany towar lub dana usługa są oferowane do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie od dnia rozpoczęcia oferowania tego towaru lub tej usługi do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.
Rozporządzenie
4. 1. Cena jednostkowa dotyczy odpowiednio ceny za:
1) litr lub metr sześcienny – dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według objętości;
2) kilogram lub tonę – dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według masy;
3) metr – dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według długości;
4) metr kwadratowy – dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według powierzchni;
5) sztukę – dla towaru przeznaczonego do sprzedaży na sztuki.
2. W szczególnych przypadkach uzasadnionych rodzajem, przeznaczeniem lub zwyczajowo oferowaną ilością towarów przy uwidacznianiu cen jednostkowych dopuszcza się stosowanie dziesiętnych wielokrotności i podwielokrotności legalnych jednostek miar innych niż określone w ust. 1.
3. W przypadku towaru pakowanego oznaczonego liczbą sztuk dopuszcza się stosowanie przeliczenia na cenę jednostkową za sztukę lub za dziesiętną wielokrotność liczby sztuk.
5. W przypadku towaru sprzedawanego luzem uwidacznia się jego cenę jednostkową.
6. Cena jednostkowa pakowanego środka spożywczego w stanie stałym znajdującego się w środku płynnym dotyczy masy netto środka spożywczego po odsączeniu, oznaczonej na opakowaniu jednostkowym, jeżeli płyn ten lub mieszanka płynów stanowi jedynie dodatek do podstawowego składu tego środka spożywczego. W przypadku gdy pakowany środek spożywczy był glazurowany, cena jednostkowa jest podawana w odniesieniu do masy netto z wyłączeniem glazury.
7. Wymogu uwidaczniania cen jednostkowych nie stosuje się do:
1) towarów, których cena jednostkowa jest identyczna z ceną sprzedaży;
2) towarów sprzedawanych ze względu na ich przeznaczenie w zestawach (kompletach);
3) towarów nieżywnościowych sprzedawanych ze względu na ich przeznaczenie lub właściwości wyłącznie w parach;
4) produktów leczniczych w rozumieniu art. 2 pkt 32 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2301).
8. 1. W cenniku uwidacznia się ceny towarów przeznaczonych do sprzedaży detalicznej umieszczonych w miejscu niedostępnym lub niewidocznym dla konsumentów.
- Cenniki wywiesza się, wykłada lub udostępnia w inny sposób w miejscu sprzedaży detalicznej towarów.